sunnuntai 8. maaliskuuta 2020

Millainen on terapeutin työviikko?

Astuin kokoaikaisen yrittäjyyden maailmaan tämän viikon maanantaina. Sivutoiminen yrittäjä olen ollut vuodesta 2012, mutta tähän asti olen tehnyt myös rinnalla aina palkkatöitä erilaisissa omaan arvomaailmaani sopivissa järjestöissä. Viimeiseksi Pienperheyhdistyksessä, jossa viihdyin viisi vuotta.

Viime vuoden lopussa minulle alkoi kuitenkin kirkastua, että mahdollisuus jäädä oman yritystoiminnan varaan alkoi olla yhä lähempänä todellisuutta. Kun Suomen Tietokirjailijat vielä myönsivät minulle mahtavan apurahan uutta Te selviätte kyllä - Mahdollisuuksien parisuhde - kirjaani varten, oli päätös helppo ja täytyy sanoa, että kulunut, ensimmäinen viikko on ollut täynnä onnentunteita, elämyksiä ja vapauden hurmaa.

En usko, että olisin ottanut tätä askelta ilman Sexpon kanssa viime keväänä alkanutta yhteistyötä. Sain uuden yhteisön ja tiimin samalla kun aloitin ottaa vastaan asiakkaita Ihmissuhdeterapiakeskuksessa Sörnäisissä. Yrittäjyydessä minua oli aiemmin huolettanut juuri duunikaverien puute. Nyt minulla heitä on ja kuinka ihania! Toimin siis ammatinharjoittajana keskuksessamme, kuten muutkin terapeuttimme.

Olen elämyshakuinen, innostuva ja rutiineihin helposti kyllästyvä. Samalla olen valtavan kiinnostunut ihmisistä. Siksi minun oli tärkeä sopia itseni kanssa muutama asia jäädessäni omilleni. Tiedän olevani parhaimmillani, kun lepään tarpeeksi, teen erilaisia alaani liittyviä töitä ja kehitän osaamistani työni sivussa. En siis halua tehdä ainoastaan terapiavastaanottoa, koska haluan antaa parastani jokaiselle asiakkaalleni. Lupasin siis itselleni, että työviikkoni pitää koostua myös muista projekteista. Näin jokainen asikkaani on aarre, ei rutiini. Siksi tulevaisuudessakin pidän työpajoja, ryhmiä ja luentoja, sekä tietenkin kirjoitan kirjoja.

Tämä enimmäinen viikkoni, joka juhlallisesti päättyy tänään Naistenpäivään on ollut juuri tällainen inspiroiva, minun näköiseni duuniviikko.Se on sisältänyt seuraavaa.

  • Terapiavastaanottoa 17 tuntia
  • Eroseminaarin vetäminen 3 tuntia
  • Verkkokurssin tekeminen Erosta selviytymisestä Eevi Minkkisen kanssa Tampereella 5 tuntia
  • Sähköpostit, laskutus ja tehtävien lähettäminen asiakkaille 3 tuntia
  • Haastattelun antaminen isolle naistenlehdelle 2 tuntia jutun tarkastuksineen
  • Mindfulness-opintoja 6 tuntia
  • Seksuaaliterapia-opintoja 2 tuntia 
  • Kirjan kirjoittaminen ja siihen liittyvä suunnittelu 4 tuntia
Lisäksi ehdin paljon muutakin. Kuten palauttamaan vanhan työpaikan avaimet, hakemaan uuden työhuoneen avaimen Lapinlahden Lähteen Visit Piece -kolletiiviin, suunnittelemaan syksyn kurssitarjontaa, osallistumaan Hidasta elämää -kollegani Noora Lintukankaan kirjajulkkareihin ja käymään Kuutti Lavosen näyttelyssä. Niin ja nukkumaan. Jiihaa!

Blogejakin olen miettinyt. Aion jatkaa sekä Hidasta elämää -yhteisössä ja täällä, mutta aikatauluni ei mahdollista sitä, että blogini täytäisi kaikki bloggaamisen kriteerit kuten tiheän postaustiheyden ja vuorovaikutteisen kommentoinnin. Eli enemmän tämä on tällainen verkkoartikkelijulkaisualusta. Kiva jos kuitenkin viihdyt juttujeni parissa ja terveisiä ja palautetta saa toki laittaa minulle tänne tai meiliini.

Lopuksi. Jos haaveilet yrittäjyydestä, niin rohkaisen sinua! Sivutoiminen yrittäjyys voi olla alkuun tosi hyvä juttu, ei tartte valita joko tai. En minäkään tiedä, vaikka vielä jonakin päivänä koen houkutuksen jälleen jonkun järjestön projektia kohtaan ja sekin on tosi ok. Parhainta on, jos voit toteuttaa  omaa kutsumustasi työssäsi. Silloin jokainen päivä on itsellesi antama lahja.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti