sunnuntai 25. tammikuuta 2015

Hyvä opettaja antaa oppilaansa loistaa

Kun ihminen haluaa kehittyä hän etsii usein opettajan, valmentajan tai mentorin. Dialogin kautta syntyy enemmän kuin yksin tutkimalla ja kun pääsee jakamaan ajatuksiaan kunnioittamansa henkilön kanssa on kiitollisuus vahvaa. Aina idolista ei ole opettajaksi. Se että ihailee henkilön tuotoksia, esiintymistä tai taitoja ei välttämättä ole todiste ihailun kohteen kyvystä tai halusta siirtää tietoa eteenpäin. Upea taiteilija tai asiantuntija ei välttämättä ole helppo ihminen. On vaikea paikka kun ihailemansa henkilön persoonallisuus ei vastaa odotuksia. Kun samaan aikaan pitää luopua vahvasti värittyneestä positiivisesta mielikuvasta, mutta säilyttää yhteys ihailemiinsa tuotoksiin ja teoksiin.

Hyvällä opettajalla täytyy olla halu opettaa, vimma saada oppilastaan paras irti. Tällainen opettaja haluaa nähdä oppilaansa kasvavan potentiaalinsa kokoiseksi. Hän saa tyydytystä siitä että toinen kehittyy ja löytyy oman ilmaisutapansa. Hän antaa palautetta ja kannustaa eteenpäin. Valitettavasti toisenlaisiakin  opettajia ja esimiehiä on olemassa, ihmisiä, joiden kutsumus perustuu voitonriemuiseen asiantuntijavaltaan ja oman aseman säilyttämiseen. Jos joudut tällaisen kouluttajan tai vaikkapa esimiehen valtapiiriin on mahdollista että kompastut tunteeseen, ettet ole riittävän lahjakas. Tällaisessa tilanteessa on vaara syyttää itseä kykenemättömyydestä, vaikka selityksenä saattaa olla yksinkertaisesti se ettei esikuva halua antaa sinun kasvaa ohitseen. Usein tällainen ihminen on kykenemätön tunnistamaan itsessään ikävää piirrettä.  Jos siis törmäät persoonaasi tai osaamiseesi kohdistuvaan torjuntaan, joka herättää sinussa kysymyksiä joihin et saa järkeviä vastauksia, niin etsi toinen mielipide, mieluummin kaksi. Negatiivisen ja mitätöivän ihmisen armoilla oleminen on väkivallan kohteena olemista. Sinulla on oikeus saada kannustusta ja hyväksyntää, silloinkin jos et onnistu.

Kuva (Wallpaperswide.com)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti